فناوری های بارکد و RFID

معرفی سیستم های شناسایی خودکار

فناوری های بارکد و RFID

معرفی سیستم های شناسایی خودکار

تفاوت های سیستم های Glonass و GPS

برای GPS امریکا متعهد به حفظ حداقل 24 ماهواره، در 95 درصد زمان ها شده است. البته در سال های اخیر 31 ماهواره به طور ثابت در حال کار بوده اند.

صورت فلکی ماهواره ای Glonass هم در سال 1995 کامل شد، اما در پایان دهه 1990 با از دست دادن ماهواره ها ناقص شد. در اکتبر 2011 صورت فلکی ماهواره ای با تکمیل 24 ماهواره بازیابی شد و جهان را پوشش داد.

GPS غالبا بسیار دقیق تر از Glonass است، اما با توجه به موقعیت های متفاوت ماهواره ها در مدارات در سیستم Glonass، این سیستم در عرض جغرافیایی بسیار بالا (شمال یا جنوب دور) دقت بیشتری دارد. 


دقت

اولین و اساسی ترین تفاوت بین GPS و Glonass این است که نرخ دقت در GPS بالاتر می باشد. تست های متعددی که قبلا صورت گرفته بود نشان از برتری GPS به Glonass داشته است. اما در حال حاضر این دو سیستم از نظر دقت تفاوت چندانی ندارند.

اغلب ایستگاه های Glonass در برزیل و قطب جنوب قرار دارد در حالیکه سیستم امریکا آن ها را در تمام دنیا به طور مشابه قرار داده است و به همین دلیل است که GPS پوشش بهتری دارد.

اما Glonass در بین ساختمان های بلند و پوشش درختان و در مناطق کوهستانی یا عرض جغرافیایی بالا (مدار قطب شمال) بهتر عمل می کند، چرا که در زمان کار با GPS نباید مانعی با آسمان وجود داشته باشد. 


تعداد ایستگاه های زمینی

ایستگاه های زمینی Glonass ممکن است در تمام نقاط دنیا وجود نداشته باشد، اما آن ها با سرعت در حال رشد هستند. در سال 2014 قرار بر این بود که50 عدد به تعداد این ایستگاه ها در 35 کشور بیفزایند. اگر روسیه این برنامه را اجرا کند ممکن است حتی از GPS پیشی بگیرد و به بهترین جایگزین برای GPS امریکایی تبدیل شود. در حال حاضر GPS در اروپا، برزیل، ایالات متحده، هند، جنوب آفریقا و چین وجود دارد. و Glonass قصد راه اندازی در اسپانیا، کوبا،اندونزی و ویتنام را دارد.


قدمت و تجربه

مدت بیشتری است که سیستم GPS در حال کار است و همینطور به تکامل بیشتر رسیده است. این دلیل شهرت GPS در تمام دنیاست نه فقط در امریکا. و اغلب کاربران از این تکنولوژی استفاده می کنند و به نظر می رسد که این مسئله مانعی برای Glonass است.

در حقیقت هیچ امتیاز روشنی برای برتری یکی بر دیگری وجود ندارد. زمانی که شما Glonass را به تنهایی استفاده می کنید پوشش قوی GPS را ندارد، اما وقتی هر دو را در کنار هم استفاده می کنید پوشش و دقت بسیار افزایش می یابد.


 


اساسی ترین تفاوت بین دو سیستم این است که Glonass دارای 24 ماهواره بر روی 3 مدار و GPS دارای 32 ماهواره بر روی 6 مدار می باشد. در تصویر می توانید مدار ها و ماهواره ها را در هر دو سیستم مشاهده کنید.

امروزه این سیستم ها از نظر دقت چندان متفاوت نیستند. البته در ابتدای قرن اینطور نبود چراکه خرابی و پایان حیات ماهواره ها برای مدتی مانع پیشرفت Glonass  شد، اما بعد از آن آژانس هوایی روسیه هدف را بر این قرار داد تا در 2011 Glonass  قادر به رقابت با GPS باشد. با رسیدن 2011 به هدف خود دست یافتند. این سیستم در محیط های مناسب ( بدون پوشش ابر، وجود ساختمان های بلند و اشعه های رادیویی) دارای دقت 2.8 متر است. البته این  کمی از GPS ضعیف تر است و به خوبی پوششی که در نیمکره جنوبی دارد نیست، بنابراین این سیستم تا زمانی که تنها برای خدمت به روسی ها طراحی شده نمی تواند GPS را به عقب براند.

البته توصیه نهایی ما به شما این هست که سعی کنید غالبا از دستگاه هایی استفاده کنید که بتوانید از پوشش هر دو سیستم در کنار هم بهره ببرید چرا که در اینصورت از تمامی 55 ماهواره و صورت های فلکی ماهواره ای در کنار هم بهره می برید و دقت افزایش می یابد.


 

جدول مقایسه سیستم GPS و Glonass


منبع : سپاکو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.