فناوری های بارکد و RFID

معرفی سیستم های شناسایی خودکار

فناوری های بارکد و RFID

معرفی سیستم های شناسایی خودکار

مقایسه NFC و RFID

RFID و NFC هردو بر اساس ارتباطات بی سیم اند و در سطح جهانی برای تعداد زیادی از برنامه های کاربردی مانند کنترل دسترسی ، ردیابی دارایی ها و پرداخت بدون تماس استفاده می شوند. 

RFID اولین بار در سال 1983 اختراع شد که سرآغازی برای NFC می باشد.

NFC خواص مشترک زیادی با RFID دارد ولی سه تفاوت اصلی نیز دارد:

•    NFC قادر به استفاده از دو راه ارتباطی است لذا می توانند برای فعل و انفعالات پیچیده تر مانند کارت شبیه سازی و اشتراک نظیر به نظیر P2P استفاده شود.

•    NFC برای ارتباط باید در فاصله نزدیکی باشد به طور معمول 5 سانتی متر یا کمتر

•    تنها یک تگ NFC می تواند دریک زمان اسکن شود.

 NFC در حال حاضر در اکثر گوشی های تلفن همراه در دسترس است و شاید این مهمترین تفاوت بین NFC و RFID باشد.


یکی از کاربردهای NFC در بازاریابی می باشد. یک تگ NFC در پستر قرار می گیرد و وقتی شما آن آگهی را می بینید با گوشی مجهز به NFC خود می توانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید.نقطه ضعف اصلی این نوع بازاریابی این است که شما باید برای دریافت سیگنال بسیار نزدیک پوستر باشید.

یک دستگاه NFC می تواند فقط با یک دستگاه هدف در یک زمان ارتباط برقرار کند ، شما نمی توانید یک پیام را به دستگاه های متعدد پخش کنید. پس از رساندن اطلاعات به هدف ، یک جواب را از هدف دریافت می کند.


منبع : Tecoid

طول عمر هد چاپگر به چه عواملی وابسته است؟

هد چاپگر (Thermal printhead)  از یک سری المنت های گرمایشی تشکیل شده است که به هر المنت Dot گفته می شود. همان طور که لیبل و ریبون از زیر هد عبور می کنند Dot ها گرم شده و به سرعت نیز سرد می شوند ، تصاویر زمانی شکل می گیرند که  Dot ها گرم باشند .

هد ها برای چاپ میلیون ها خط طراحی شده اند اما با این همه با گذشت زمان نیاز به جایگزین خواهند داشت . اینکه این زمان چقدر طول می کشد به حجم چاپ ، محیط قرارگیری دستگاه  و مواد مصرفی مورد استفاده بستگی دارد . هرگز نباید از یک وسیله نوک تیز در اطراف هد استفاده کرد.یک خراش کوچک می تواند به المنت های گرمایشی آسیب برساند که این امر منجر به تعویض هد خواهد شد. 

خاک یا مواد مضردیگر نیز می توانند با هد تماس پیدا کنند. بهترین راه جلوگیری این است که از لیبل ها و ریبون های باکیفیت استفاده کرده و از چاپگر در یک محیط تمیز استفاده کنید. علاوه بر این ، تمیز کردن مکرر چاپگر احتمال سایش هد را نیزکاهش می دهد.

ناخالصی سبب بروز مشکل در مدار الکترونیکی ویا خوردگی هد می شود. ناخالصی می تواند با ماده ای که هد با آن تمیز می شود به وجود آید . هد تنها باید با الکل isopropyl با خلوص 99% یا بیشتر تمیز شود ( هر حلال دیگری ممکن است به هد صدمه بزند و توصیه نمی شود). دلایل دیگر به وجود آمدن مشکل در هد ،کیفیت پایین مواد مصرفی و قرار گرفتن در معرض محیط های آلوده می باشد.



شکل اول از سمت چپ یک هد جدید وسالم است، شکل دوم هدی است که بیش از یک میلیون اینچ استفاده شده و به درستی نگهداری شده است، شکل سوم کمتر از یک میلیون اینچ استفاده شده اما به درستی نگهداری نشده است همان طور که مشهود است نشانه های سایش در آن دیده می شود.

و در آخر اینکه :

اگر شما از لیبل های Direct Thermal استفاده می کنید که به ریبون نیاز ندارند بسیار مهم است که هدها تمیز شوند. تمیز نگه داشتن سطح ، عمر هد را دوبرابر می کند.

    

 سرعتی که شما برای حرکت لیبل ها استفاده می کنید دمای هد را تغییر می دهد. هرچه سرعت بالاتر باشد درجه حرارت بالاتری برای حفظ وضوح نیاز است. لیبل های  Direct thermal به درجه حرارت هد بالاتری نیاز دارند بنابراین باعث کاهش عمر مفید هد می شوند.  


منبع : Tecoid